Så lyckas Digitalist med sin rekrytering

För en gång skull skriver någon annan än Fredrik på denna blogg. 😉

Jag har under min tid på Bisfront haft förmånen av att hjälpa många kunder, med tillsättning av olika typer av roller. Men det en av kunderna jag haft sedan jag började på bolaget, och som utmärker sig när det kommer till hur många kandidater de faktiskt lyckas anställa. Det är Digitalist Sweden med Helena Nordenfelt i spetsen.

Kort om Digitalist så är de en ledande innovation and customer experience- byrå med ett starkt nordiskt design-och teknikarv. Digitalist hjälper företag att förnya och genomföra sina strategier för digital omvandling genom deras tvärvetenskapliga team av forskare, designers och tekniska experter. Kika in på deras hemsida HÄR.

Tips och trix för att lyckas med din rekrytering

Vi brukar säga att för en anställning behöver du i snitt träffa 10 kandidater med vår rekryteringsmodell. Det är det vi har som mätetal. Du anställer alltså 1 eller 2 av 10 eller 10-20 %. Så jag började jämföra, jag märkte att Helena var rätt mycket vassare än vad resterande brukar landa på. Hon har en ungefärlig anställningsgrad på 25 %, det är räknat med olika roller och fler än 3 rekryteringar. Jag undrade självklart då vad hon gör annorlunda och bestämde mig för att intervjua henne så hon kan lära mig hemligheterna bakom hennes framgång. Så nedan kommer lite tips och trix för att lyckas med er rekrytering.

Samarbete

Min roll i samarbetet ser ut precis som i alla andra projekt jag har. Jag tar fram rätt kompetenser och bokar in på en 1:a intervju med Helena. Men det som utmärker sig är att jag och Helena har ett väldigt bra samarbete och en tydlig kommunikation med varandra. Hon är engagerad i det jag gör och ger mig vad jag behöver för att kunna göra ett bra jobb. Det kan handla om allt från tydliga rollbeskrivningar, till att hon är duktig på att prioritera värdet som medföljer när hon går igenom kandidaterna jag tar fram. Basala nödvändigheter egentligen för att ett projekt skall nå framgång.

 

1:a träffen

Detta är första steget efter att jag bokat in kandidaterna och där min inblandning tar slut. På den första intervjun ser Helena det mer som en träff/säljmöte INTE en intervju eller något form av läxförhör. Hon berättar att det är viktigt för kandidaterna att känna sig bekväma så man får dem att öppna upp sig på riktigt. Det skall inte bli krystat eller ansträngt. Nedan följer några tips för att underlätta.

 

  • Gå inte igenom CV:t. Det finns risk att det blir mer som en utfrågning istället för en konversation vilket 1:a träffen just skall vara – en konversation.
  • Var bara en person på första intervjun, ibland går inte det men sträva alltid efter det. Brukligt är också att den tekniska chefen inte är den första man träffar utan hellre rekryteringsansvarig chef. Det blir lättare för kandidaten att öppna upp sig och inte vara nervös. Prata mjuka värden, bortse från alla tekniska delar, arbetsuppgifter, lön och sådant fyrkantigt. På en 2:a träff kommer det finnas tid för även det.
  • Välj ett rum, en restaurang, ett café som du trivs i och som har mycket energi och som ni sitter nära varandra, inte ett enormt konferensbord där det blir mycket extra utrymme. Om du är bekväm kommer kandidaten också vara det.
  • 1:a träffen är egentligen en chans för arbetsgivare att konkurrensutsätta kandidaternas nuvarande arbetsgivare, så det är kort och gott ett säljmöte. Då måste ni även ha den inställningen när ni går in i en 1:a intervju, kandidaterna vill veta varför de skulle byta till er istället. Du söker dem, de söker inte till dig.
  • Var ärliga, berätta utan begränsningar hur det är på ert företag, Helena berättar till exempel om att det är mycket som händer på Digitalist, snabba svängar och många bollar i luften det är ingenting som skall dyka upp i senare träffar eller på andra håll. Men självklart även belysa starka sidor såsom, platt organisation, familjärt, bra företagskultur, öppet, opretentiöst, mycket tillit och att man faktiskt gillar att vara med varandra.

Om du förhåller dig till dessa tips kommer de flesta intervjuer gå väldigt bra och du kan lyckas med din rekrytering. Men med tanke på att den 1:a intervjun endast gör att man får en känsla över mjuka värden så är det även det man skall gå på för att avgöra om en person går vidare till en 2:a intervju. Fick du en bra känsla? Klickade ni med varandra? Tror du hen kan passa in hos er som företag?

Snabbt ska det gå

Efter du har bestämt dig, vilket du bör göra inom några timmar efter intervjun, troligtvis redan under intervjun. Då skall det gå fort. Snabbhet är här väldigt viktigt. Helena berättar att om hon vill träffa kandidaten igen så hör hon av sig redan samma dag eller senast dagen efter. Det spelar ingen roll om du skall träffa fler kandidater eller om du redan har någon annan 2:a intervju redan bokad. Varför skall man vänta, de bästa kandidaterna blir snabbt tagna. Hellre att man får två anställningar eller möjlighet att välja mellan två än ingen alls. Samtidigt känner kandidaten sig viktig, det finns inga nackdelar med att återkoppla fort.

2:a träffen

Här är det bra om du är med igen för ni känner ju varandra sedan innan men främst den som ska bli kandidatens närmsta chef eller den tekniskt kunniga. Denna träff skall mer likna en Workshop än en intervju. Här är det bara att prata på om tekniska kompetenser bland annat, det blir väldigt lätt för de tekniska personerna att sväva iväg när de pratar med varandra, vilket i detta steg är bra! Då vet man ganska fort om personen har kompetensen som behövs, vilket kan ge en lyckad rekrytering.

 

Kompetensstyrd rekrytering fungerar inte

Sammanfattande punkter för lyckad rekrytering

  • Första träffen, tänk mjuka värden
  • Använd tipsen
  • Återkoppla fort!
  • Andra träffen, låt teknik prata med teknik
  • Stäng kandidaten – om ni tar er igenom dessa steg så är kandidaten rätt redo för vad som kommer efter detta oavsett vad det skulle kunna vara.

Rekrytering fungerar bara med Bisfront

Helena berättar att hon har använt sig av alla rekryteringsbolag mellan himmel och jord, men att det aldrig riktigt har fungerat för henne. Samarbetet och leveransen har helt enkelt inte funnits där. Men sedan hittade hon Bisfront, och nu fungerar rekryteringen på ett alldeles utmärkt sätt.

Vill du veta mer om rekrytering med Bisfront?

Ta kontakt med mina kollegor, Bisfronts affärskonsulter så hjälper de er att komma framåt med er rekrytering. De har en bred kompetens inom en vidd av branscher och geografiska marknader. Klicka er vidare till vår kontaktsida så återkommer de inom kort, eller slå oss en signal på 08-660 17 70.

av Vera Larsson

Vera är en av Bisfronts seniora konsulter trotts sin unga ålder. Hon är en av Bisfronts säkraste rekryterare och en mästare även i säljsamtalet. Hon arbetar idag med många av Bisfronts svårare rekryteringsprojekt eller mer utmanande säljstödsprojekt.

Dela med sig: Facebook, Twitter